رای به لغو “حالت متوسط” در صورت تغییر در وضعیت پیمانکاران نفت –


تاریخ رسیدگی دادگاه: 1400/9/2

تعداد مورد: 2462

شماره پرونده: 9901519

مرجع مرجع: جلسه عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای سینا فرهمندپور

موضوع شکایت و درخواست: لغو اطلاعیه تسهیل در شرایط ثبت نام پیمانکاران شاغل در فعالیت های مستمر و برون پروژه ای وزارت نفت.

جریان کار: با توجه به درخواست و لایحه الحاقی، شاکی خواستار لغو ابلاغیه جهت تسهیل در شرایط ثبت نام مراجع پیمانکاری شاغل در فعالیت های مستمر و فوق برنامه وزارت نفت شد و در توضیح این درخواست اظهار داشت:

من لیسانس را در یک دوره روزانه در دانشگاه دولتی گذرانده ام و زمانی که آگهی استخدام در موسسات دولتی و خصوصی منتشر می کنم گاهی با معدل حداقل 14 مواجه می شوم و به همین دلیل حتی نمی توانم در آزمون اولیه استخدامی ثبت نام کنم. سوال این است که طبق کدام آزمون یکنواخت در کشور حداقل معدل ملاک انصراف از آزمون علمی اولیه محسوب می شود؟

توضیح اینکه بر خلاف امتحانات سرنوشت ساز مانند کنکور یا امتحانات نهایی در دبیرستان ها و دانشگاه های سراسر کشور (اعم از دولتی یا خصوصی یا …) عموما منبع و آزمون واحدی برای سنجش میانگین عملکرد دانش آموزان وجود ندارد، بنابراین که ارزیابی ناعادلانه است.

در این صورت، متاسفانه با وجود معیارهای درست، گاهی شاهد حذف برخی از دانشگاه ها صرفاً به دلیل اعتبار آن دانشگاه از سوی وزارت علوم هستیم. در اینجا سهل انگاری و ضعف وزارت علوم در ارزیابی نکردن دانش آموختگان با یک آزمون و همچنین در نظر گرفتن معدل به عنوان شرط شرکت در آزمون اولیه کار توسط دستگاه اجرایی، زمینه تضییع حقوق را فراهم کرد. از برخی مثل من ضمناً شرط معدل را با اصل عدالت، اصل بیست و هشتم و بند 2 اصل 44 قانون اساسی در تعارض می دانم. “

متن بخشنامه مورد اعتراض به شرح زیر است:

اطلاعیه تسهیل در شرایط ثبت نام پیمانکاران شاغل در فعالیت های مستمر و برون پروژه ای وزارت نفت:

پیرو اطلاعیه های قبلی در خصوص شرایط ثبت نام داوطلبان در سامانه اطلاع رسانی دانش آموختگان، به اطلاع می رساند طبق تصمیمات اتخاذ شده کلیه کارگران قراردادی شاغل در فعالیت های مستمر و فوق برنامه با حداقل 5 سال سابقه کار در صنعت نفت (سپنا) نیاز سازمانی اعلام شد. در سامانه در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی می توانند برای ثبت نام در سامانه اطلاع رسانی فارغ التحصیلان از نمره سنی و معدل به شرح زیر استفاده کنند:

1- دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس با حداقل معدل 14 و حداکثر 40 سال.

2- دارندگان مدرک کارشناسی ارشد با حداقل معدل 15 و حداکثر 43 سال. “

معاون حقوقی و مجلس شورای ملی وزارت نفت در پاسخ به شکایت فوق به موجب لایحه قانونی 70 87054-1400/3/9 توضیح داد که:

با توجه به درخواست معاونت مدیریت و توسعه سرمایه انسانی، بر اساس بندهای 3 و 4 سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مواردی در خصوص اصلاح ضوابط و به روز رسانی انتخاب در حال رسیدگی است. روش ها، نیروی انسانی و تاکید بر تعهد و شایستگی و پرهیز از تنگ نظری و سلیقه و روابط غیرحرفه ای و دانش و شایسته سالاری در نصب و ارتقای افراد است.

بر اساس ماده 43 قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه های اجرایی می توانند در صورت داشتن شرایطی علاوه بر شرایط ماده 42 قانون مذکور (شرایط عمومی) برای جذب و تعیین صلاحیت کار افراد، آن را اعمال کنند. . در مفاد آگهی های استخدامی متمرکز مصوب سازمان اداری و کارگری کشور، طبق بند 2 شرایط عمومی آگهی استخدامی مذکور، علاوه بر شرایط عمومی مندرج در آگهی (ماده 42) از خدمات کشوری). دستگاه های اجرایی می توانند شرایط خاص خود را اعمال کنند.کاربرد این بند دستگاه های اجرایی مشمول آزمون متمرکز به عنوان مثال حداقل معدل برای مقطع کارشناسی 14، برای مقطع کارشناسی ارشد 15 و برای مقطع کارشناسی ارشد 16 را اعمال کرده اند. مدرک دکترا بنابراین موضوع تعیین حداقل میانگین امتیاز براساس اختیارات قانون مدیریت خدمات کشوری است.

علاوه بر موارد فوق، در خصوص مدارک ضمیمه از شاکی که مربوط به سامانه اطلاعاتی پرسنل خبره نفت بوده و استخدام در این سامانه به صورت قراردادی و سالانه است، به موجب تبصره ذیل ماده 32 قانون مدیریت خدمات کشوری و بند (ب) ماده 28 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وام های مصوب حداکثر برای مدت یک سال براساس مفاد ماده (11) استفاده شود. ج) مقررات و نظام های استخدامی کارکنان صنعت نفت در موارد نیاز به نیروی کار، شرکت بدون الزام به کار دائم طبق ضوابط و مقررات خود، پس از کسب مجوز از وزیر نفت، می تواند اقدام نماید. و 3 فوق قاطعانه این شرایط عمومی و اختصاصی از قبیل سن، میانگین عملکرد و … توسط دستگاه اجرایی ذیربط تعیین می شود.

با توجه به توضیحات فوق، در این خصوص دعاوی شماره 1265-1397/5/2 و 1912-1911 مورخ 1393/12/23 دیوان عدالت اداری مبنی بر تأیید این موضوع است. “

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۰۰/۹/۲ با حضور رئیس و نایب رئیس دیوان عدالت اداری و رؤسا و مشاوران و قضات شعب دیوان تشکیل شد.

رای شورای عمومی

اولین:

به موجب بند و ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری که قانون کلی حاکم بر کار دستگاه های اجرایی از جمله واحدهای غیر عامل وزارت نفت با تحصیلات عالی یا معادل شرایط عمومی استخدام در دستگاه ها می باشد. قوه مجریه بر اساس بند وجود حداقل معدل معین شرط استخدام در دستگاه های اجرایی نیست و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بر اساس تعاریف شماره 64- معدل امتحانات را تعیین می کند. 14/1/21 1400 و 735-1400/3/22 چون موجب محرومیت بخشی از دارندگان تحصیلات عالی می شود، برخلاف قانون شناخته و ملغی می شود.

دومین:

طبق ماده 10 قانون تعهدات و اختیارات وزارت نفت مصوب 1391/02/19: امکان بهره برداری از میادین مشترک و حفظ نیروی کار متخصص مشمول مقررات خاصی است که بدون نیاز به رعایت مقررات تنظیم شده است. قانون مدیریت خدمات کشوری مطابق با سایر قوانین و مقررات جاری و به پیشنهاد وزارت نفت و تصویب معاونت مدیریت و توسعه سرمایه انسانی رئیس جمهور. «شش ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، به تصویب رئیس‌جمهور می‌رسد.» آیین‌نامه فوق‌الذکر در تیرماه ۱۳۹۵ مجموعه‌ای از مقررات اداری و کار کارگران نفت را به تصویب رساند و بر اساس بند ۳ بند ۴-۰ – 02 فصل دوم آیین نامه مذکور حداقل معدل داوطلبان کار در مقطع کاردانی و کارشناسی 13 و شاغل می باشد.

همانطور که گفته شد، قسمت اول اطلاعیه تسهیل کننده ثبت نام پیمانکاران شاغل در فعالیت های مستمر و فوق برنامه وزارت نفت است که شامل تعیین حداقل معدل 14 برای مقطع کارشناسی برای واحدهای غیر عامل به دلیل عدم وجود معدل در بند ) ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری برای این واحدها و در خصوص واحدهای عملیاتی به دلیل مغایرت میانگین رتبه تعیین شده با حداقل میانگین رتبه 13 مندرج در قسمت 3 بند 4 -0-2 -2 فصل دوم آیین نامه روابط اداری و کاری کارکنان صنعت نفت. اعمال بند دوم این ابلاغیه که شامل تعیین حداقل معدل 15 برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری می باشد تا جایی که نیاز به حداقل معدل واحدهای غیرعملیایی وزارتخانه را افزایش می دهد. نفت خارج از حیطه این دستور است و بر اساس بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون می باشد. تشکیلات و آیین دادرسی دیوان اداری مصوب 1392

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
حکمت علی مظفری

دیدگاهتان را بنویسید