طرح اصلاح مواد (53) و (71) قانون تشکیلات، تکالیف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران.


فهرست عناوین این صفحه

طرح اصلاح مواد (53) و (71) قانون تشکیلات، تکالیف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران.

مقاله 1 ماده (53) قانون تشکیلات، تکالیف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 به شرح زیر اصلاح می‌شود.

ماده 53– شورای نگهبان نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهردار و شهردار شهرها و روستاهای بالای پنج هزار نفر را بر عهده دارد.

ماده 2تبصره (1) ماده (71) قانون تشکیلات، تکالیف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران به شرح زیر اصلاح می‌شود.

یادداشت 1- شهرها و روستاهای بالای 5000 نفر، شهردار و دهیار همزمان با شوراهای اسلامی از بین نامزدها انتخاب می شوند و در صورت استعفا یا تعلیق، شهردار و دهیار توسط شورای اسلامی روستا انتخاب می شوند.

طبق اعلام اداره کل اسناد و ممیزی، خطای زیر در این طرح رخ داده است:

هدف این طرح اصلاح ماده 56 و تبصره 1 به ماده 80 است اما در مفاد طرح به اشتباه آمده است که ماده 53 و تبصره 1 ماده 71 نیاز به اصلاح دارند.

مقدمه (توجیه):

با توجه به تجمیع مدیریت شهری و اصل مداخله اعضای شورا در وظایف شهردار و نظارت اصولی در بررسی و احراز صلاحیت نامزدهای شهر و روستا، اصلاحیه زیر مبنی بر پایداری و عملکرد مستمر ارائه خواهد شد. از هیئت امنا این موسسه تخصص واقعی در این زمینه دارد.

اسامی امضاء کنندگان اصلاحیه مواد (53) و (71) قانون تشکیلات، تکالیف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران:

از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران:

ماده 53

شوراهاي اجرايي موظفند در انجام وظايف خود بي طرفي كامل رعايت كنند و در صورت تخلف فرماندار يا بخشدار موظفند با اكثريت آراء اعضاي شوراي اجرايي هر يك از معتمدين شوراي اجرايي را جايگزين نمايند. در موارد انحلال هیئت نظارت استان باید اقدام کند. تحول شورای اجرایی با رعایت مفاد این قانون انجام می شود و تصمیمات شورای اجرایی منحل در صورت لزوم قبل از پایان مهلت قانونی بررسی صلاحیت داوطلبان قابل بررسی است.

یادداشت 1 داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی روستا و شهر که صلاحیت آنها در هیأت اجرایی و نظارت روستا و بخشداری رد شده است می توانند حداکثر ظرف مدت 4 روز از تاریخ اعلام اسامی کاندیداها شکایت خود را مطرح کنند. شهرستان باید به هیئت نظارت استان ارائه شود.

تبصره 2 همچنین شاکیان می توانند در مهلت تعیین شده به هیأت اجرایی مربوطه شکایت کنند. هیأت اجرایی موظف است بلافاصله شکایات واصله را به هیأت نظارت مربوطه ارسال نماید.

توجه داشته باشید: هیأت نظارت موظف است ظرف مدت 10 روز از تاریخ وصول به شکایات رسیدگی و نتیجه را به هیأت اجرایی ذیربط اعلام کند. نظر هیأت نظارت در این خصوص قطعی و لازم الاجرا است.

تبصره 4 فرماندار یا رئیس منطقه به عنوان رئیس هیأت اجرایی موظف است پس از دریافت نظر هیأت نظارت با انتشار اطلاعیه ای اسامی تعداد داوطلبانی که صلاحیت آنها به تأیید هیأت نظارت رسیده است را به اطلاع ساکنین برساند. .

ماده 71

کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، دستگاه های دولتی و نهادهای مرتبط با دولت و نهادهای انقلابی و شهرداری ها و سازمان های مرتبط با شهرداری موظفند حمایت ها و حمایت های مالی خود را از کمیسیون های نظارت بر انتخابات شوراها، وزارت کشور، استانداران انجام دهند. ، فرمانداران و بخشداران، کارکنان و سایر امکانات با تایید نهایی انتخابات توسط شوراهای مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اختیار آنها قرار می دهند.

بدیهی است مدت همکاری کارکنان مذکور جزء ایام تبلیغی افراد مذکور محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید