سفته الکترونیکی چیست؟ – سایت تست اخبار


لیست عناوین این صفحه

سفته چیست؟

سفته

علامه دهخدا در لغت نامه سیفته (به فتح) می فرماید: «این است که چیزی از کسی قرض بگیری یا چیزی را قرض کنی یا در ازای آن چیزی را در شهری دیگر بپردازی. (بحث و جدل). این مالی است که به کسی یک شهر یا مکانی بدهید و به جای دیگری برگردید.

حالا راه مژه هایت پاک شده، نزدیک توست، نه پولی و نه سفته ای (رشیدی)

یک اشتباه رایج

برخی به اشتباه سفته را سفته می گویند، در حالی که سفته به معنای سوراخ و سوراخ شده است، مانند مروارید سفته، اصل سفته و مانند آن.

ثبت سفته در قانون

در قانون تجارت ایران مصوب 1311 از آن به عنوان «سفته» یاد نشده است و در بیان قواعد قانونی آن، مواد 307 تا 309 قانون تجارت، اشاره اجمالی به «فتح طلب» شده است.

مقررات تفصیلی و حقوقی مربوط به “فاتح طلب” در ماده 309 قانون تجارت به تفصیل مربوط به شما اشاره دارد.

تعریف قانون تجارت

سفته در ماده 307 قانون تجارت به این صورت تعریف شده است: «سندی که امضاکننده به موجب آن متعهد می شود مبلغی را در موعد مقرر یا به درخواست حامل یا شخص معین یا انتقال آن شخص بپردازد».

قیمت خرید سفته الکترونیکی

بر اساس قانون سفته را می توان روی هر نوع کاغذ معمولی نوشت، بر اساس ماده 308 قانون تجارت، سفته باید حاوی مبلغ پرداختی (حروف)، گیرنده وجه و تاریخ باشد. . پرداخت و علاوه بر آن دارای مهر ناشر و تاریخ صدور باشد.

بنابراین لزومی به صدور سفته بر روی برگه های مخصوص چاپ وزارت اقتصاد نیست.

ماده 308 قانون تجارت: دادخواست علاوه بر امضا یا مهر باید دارای تاریخ باشد و شامل موارد زیر باشد:
1) مبلغی که باید به طور کامل پرداخت شود.
2) دریافت کننده وجوه.
3) تاریخ پرداخت.

حذف تمبر مالیاتی سفته الزامی است، در واقع مبلغ پرداختی بابت اوراق چاپ شده سفته بابت تمبر حک شده بر روی آن می باشد.

به همین دلیل افراد می توانند حتی بیشتر از مبلغ درج شده روی سفته بنویسند و به همین دلیل خسارتی به اعتبار سفته وارد نمی شود و فقط دارنده باید برای هر اقدامی تمبر مازاد بر مبلغ سفته را کسر کند. . لغو

ماده 45 قانون مالیات های مستقیم: «از اوراقی که در زیر توضیح داده شده است، نسبت به اندازه آنها، حق تمبر معادل نیم هزار اخذ می شود.

    • برای شما.
    • فته‌طلب (فسفه) و مانند آن.

تبصره: حق تمبر مقرر در این ماده برای کمتر از هزار ریال معادل حق تمبر هزار ریال خواهد بود.

ماده 49 قانون مالیات های مستقیم: «در صورتی که اسناد مشمول حق تمبر طبق مواد 45، 46، 47 و 48 این قانون در ایران صادر شده باشد، ناشران موظفند تمبرهای مقرر را بر روی آنها الصاق و باطل کنند و در صورتی که این اسناد در خارج از کشور صادر شده باشد، شخص اول. اسناد مذکور قبل از هر نوع امضا اعم از تأییدیه یا معامله یا قبول یا پرداخت باید توقیف شود و در هر حال کلیه موسسات یا اشخاصی که در ایران اقدام به معامله، دریافت یا پرداخت وجه اسناد مذکور می نمایند متضامناً مسئول خواهند بود. پرداخت هزینه پیش بینی شده بود. “

مسئول چاپ و نشر سفته

طبق قانون، وزارت امور اقتصاد و دارایی می تواند سفته را چاپ و در اختیار عموم قرار دهد:

ماده 50 قانون مالیات های مستقیم: «وزارت اقتصاد و دارایی حق دارد سفته، بارنامه، بارنامه و سایر مهرها را چاپ و در اختیار داوطلبان قرار دهد. وزارت امور اقتصادی و دارایی می تواند در مواردی که مقتضی بداند به جای الصاق و حذف مهر، برای صدور برگه مالیاتی حق مهر اخذ کند.

ماده 46 قانون عمومی محاسبات کشور: «انواع تمبر و اوراق مورد استفاده برای وصول درآمدهای عمومی بودجه کل کشور و انواع گذرنامه، شناسنامه، ۲ سند مالکیت و سایر اسناد رسمی دولتی در شرکت چاپ دولتی ایران زیر نظر هیئتی دو نفره. اقتصاد و دارایی، نماینده دادستان کل کشور و نماینده دیوان محاسبات کشور و یک نفر منتخب مجلس شورای اسلامی چاپ و به وزارتخانه یا مؤسسه دولتی ذیربط تحویل می‌شود.

تبصره 1- شناسایی اوراق و اسناد موضوع این ماده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام می شود.

تبصره 2- هیأت وزیران می تواند در صورت لزوم تمام یا قسمتی از مهرها، اوراق و اسناد موضوع این ماده را چاپ و به چاپخانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا چاپخانه خود دیگری تحویل دهد. بانک زیر نظر هیئت مدیره مذکور فعالیت کند در این صورت به جای یکی از نمایندگان وزیر امور اقتصادی، یکی از کارکنان ذیربط بانک به انتخاب رئیس بانک به عضویت هیئت مدیره مذکور خواهد بود. و امور مالی

تبصره 3- نحوه اعمال این ماده و همچنین نحوه نظارت شورای مذکور تابع آیین‌نامه‌ای است که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

اظهارات وزیر اقتصاد

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی از امکان صدور سفته الکترونیکی در 20 بهمن ماه سال جاری خبر داد و گفت: مردم می توانند بدون مراجعه حضوری نسبت به خرید سفته الکترونیکی درب منزل اقدام کنند. همچنین امکان صدور هر پنج مرحله پس از فروش سفته بدون مراجعه الکترونیکی به شعب بانک وجود دارد. بنابراین افراد می توانند به صورت 24 ساعته سفته را نیز ظهرنویسی کنند. امکان صدور سفته الکترونیکی از طریق بانک ملی، بانک قرض الحسنه رسالت و بانک آینده از 11 بهمن به صورت آنلاین و 24 ساعته می باشد.

هندوزی همچنین به ارتباط سامانه الکترونیکی سفته و سامانه خدمات الکترونیک دادگاه ثنا اشاره کرد و گفت: این امر باعث افزایش اعتماد اقتصادی و کاهش تقلبی به تقریباً صفر و همچنین کاهش تعداد دعاوی می شود. این سامانه با سامانه ثنا قوه قضاییه نیز سازگار است و آنها نیز دسترسی دارند.

بانک های صادرکننده سفته الکترونیکی

به گفته وزیر اقتصاد، صدور سفته الکترونیک با سه بانک دولتی، خصوصی و قرض الحسنه آغاز می شود. بانک ملی ایران، آینده و بانک قرض الحسنه سه بانک معرفی شده برای انتشار سفته الکترونیکی هستند.

فرم الکترونیکی سفته

سفته الکترونیک همانطور که از نامش پیداست در بستر الکترونیکی صادر و با اختصاص شماره شناسایی منحصر به فرد به خزانه داری کل کشور به عنوان داده های حفاظت شده ثبت و نگهداری می شود.

اما صادرکننده سفته نیز می تواند پس از صدور الکترونیکی، سفته را به صورت فایل PDF دانلود و به گیرنده سفته ارائه کند.

سفته الکترونیکی
سفته الکترونیکی

تصویب و دادخواست

به گفته مسئولان وزارت اقتصاد، سوابق الکترونیکی یک ضمانت نامه را می توان به صورت الکترونیکی تایید و انتقال داد یا در صورت بروز نقص درخواست کرد.

دیدگاهتان را بنویسید