رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی: میانجیگری رئیس قوه قضائیه برای تعلیق آیین نامه لایحه استقلال


اخبار تست – رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی از غیرفعال شدن پروانه کارآموزان پذیرفته شده در آزمون وکالت 99 خبر داد و از رئیس قوه قضائیه خواست تا مفاد لایحه استقلال مصوب 1400 دستگاه قضایی را متوقف کند.

به گزارش احتکار به نقل از ایسنا، دکتر حسن پاشازاده در واکنش به تمدید اساسنامه لایحه استقلال مصوب 1400 دستگاه قضایی به داوطلبان آزمون وکالت 99، خواستار توقف اجرای این ضوابط و قانون اساسی شد. تشکیل کارگروه نخبگان برای بازنویسی اساسنامه.

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی گفت: اساسنامه اجرایی لایحه استقلال وکلای دادگستری مصوب 1400 رئیس سابق قوه قضائیه به وضوح حق دادرسی عادلانه و عادلانه را که در قانون اساسی و مافوق آن به رسمیت شناخته شده از مردم سلب می کند. “

حسن پاشازاده درباره مفاد اجرایی لایحه استقلال وکلای دادگستری مصوب 1400 گفت: با مصوبات سال 1400 و 8 اولین ماه تجربه آنها حق وکالت و ادامه وکالت را به آنها نمی دهد.

وی ادامه داد: رئیس سابق قوه قضائیه در تیرماه 1400 در آخرین روزهای کاری خود، لایحه استقلال کانون های وکلا را در 164 ماده به امضا رساند و تا تصویب این قانون در سال 1333 به روزنامه رسمی ارسال کرد. کتاب قانون جدید نوشت که تقریباً هفتاد سال پیش تصویب شد، همه اساتید و حقوقدانان را شگفت زده کرد.

وی افزود: لایحه استقلال کانون وکلا که پیام اصلی آن استقلال کانون وکلا است، در ماده 22 مقرر می دارد که وکلا با مفاد این قانون، مقررات مربوط به فعالیت های کانون را رعایت می کند. انجمنی مانند انتخابات و روشی برای مقابله با تخلفات. ترفیعات، دوره های کارآموزی و مجوزهای قانونی را ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تنظیم و پس از تصویب وزیر دادگستری سریعاً اجرا می شود. .

پاشازاده خاطرنشان کرد: در حالی که چندین طرح و لوایح در حوزه وکالت در مجلس شورای اسلامی در جریان بود، قوه قضائیه با تهیه و ابلاغ آیین نامه عملاً استقلال کانون وکلا و مهم خود تنظیمی بودن کانون های وکلا را نادیده گرفته است.

وی همچنین گفت: با وجود محکومیت کانون های وکلا، نیازی به تصویب آیین نامه جدید نبود، اما با اصرار قوه قضائیه، کانون های وکلا متن اصلاح شده ای را مطابق با قانون و موازین بین المللی تهیه و به آدرس زیر ارسال کردند. قوه قضائیه از متن ارسالی کانون های وکلا که بگذریم، قوه قضاییه آیین نامه هایی را تدوین و ابلاغ کرده است که بسیاری از آنها خارج از اصول اساسنامه و مغایر با متن قانون استقلال کانون های وکلا و حقوق مندرج در این قانون است. قانون اساسی.

وی افزود: جای تاسف بیشتر است که در کنار کاستی ها و مشکلات مهم شکلی و قابل توجه این آیین نامه که مورد اعتراض جامعه حقوقی و دانشگاهی کشور قرار گرفته، در کمال تعجب با ابلاغ بخشنامه ای دیگر، این آیین نامه را تغییر داده است. «آنها همچنین معتقد بودند که سال 1399 موضوع این آیین نامه جدید است که عملاً حق ادامه وکالت را از آنها سلب می کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی گفت: از نظر حقوقی آیین نامه نمی تواند ایجاد حق و تکلیف کند و ایجاد حقوق و تکالیف تنها بر عهده قانونگذار است که نیازمند قانون گذاری و قانون گذاری است.

وی ادامه داد: درس حقوق مقدماتی که از ترم اول برای دانشجویان رشته حقوق تدریس می شود، می گوید ایجاد حقوق و تکالیف باید بر اساس قانون باشد و هیچ آیین نامه ای نمی تواند دامنه قانون را گسترش دهد یا محدود کند. و تنها می تواند سازوکارهای اجرایی و اجرایی قانون را محدود کند.«برای استخراج بدون مغایرت با روح قانون و در صورت مخالفت باید توسط دیوان عدالت اداری ابطال شود.

وی خاطرنشان کرد: البته آیین نامه 1400 مزیت های زیادی دارد و برای امنیت قضایی مفید است اما مفاد برخی از اعضای آن ناقض امنیت قضایی مردم است.

پاشازاده گفت: قانون اساسی امنیت قضایی را یکی از حقوق ملت ذکر کرده و ایجاد امنیت قضایی برای افراد وظیفه دولت است و تردیدی نیست که این امنیت بدون حضور وکیل مستقل امکان پذیر نیست. “

وی گفت: در شرایطی که 43 سال است دولت و قوه قضائیه بابت خدمات وکلا و کانون های وکلا به فقرا حقوق نداده اند و همکاران ما بر اساس این آیین نامه و بخشنامه های آن به طور رایگان از این افراد دفاع می کنند. استقلال کار و امنیت حرفه ای آنها.

وی تاکید کرد: در حال حاضر این مصوبه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی نهاد حقوقی در کشور است، چرا که تمامی کارآموزانی که تا دیروز کار می‌کردند پروانه‌شان غیرفعال شده است؛ در حالی که برخی از این افراد وارد مراحل قضایی شده و پذیرفته‌اند. بسیاری از موارد از مشتریان خود.

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی افزود: انتظار جامعه حقوقی کشور توقف اجرای اساسنامه و تشکیل کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه و قضات و وکلای مجرب برای تهیه آئین نامه جامع و قابل اعتماد بود. اما متأسفانه با تعمیم این آیین نامه به کارآموزان سال 1399، کارآموزان و خانواده هایشان با دریافت پروانه کارآموزی پس از 18 ماه در شرایط کرونری کشور پس از هزاران فاجعه، آرامش خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: نزدیک به 70 سال است که این موسسه حقوقی بر اساس قانون استقلال کانون وکلا و اساسنامه سال 1334 اداره می شود و بهتر است چند ماهی فکری برای تدوین و اجرای کامل و دقیق شود. متن مطابق با اصول حقوقی و استانداردهای بین المللی.

وی در پایان تاکید کرد: به نمایندگی از حدود 2500 وکیل در حوزه کانون و همگام با 26 انجمن دیگر در کشور از ریاست محترم قوه قضائیه تقاضا داریم شخصاً وارد عمل شده و تا پایان کارگروه طرح جدید را تهیه کنند. قوانین و مقررات اصلاحیه، تعلیق آیین نامه های ابلاغی رئیس سابق قوه قضائیه و کانون های وکلای دادگستری نیز به نوبه خود با تمام توان و دانش و تجربه هزاران قاضی، استاد و وکیل، آماده همکاری هستند. ارائه نظرات قدرت و رفع نگرانی های آنها.

دیدگاهتان را بنویسید